Frankrike fastnar.

Saker som jag aldrig trodde jag skulle vänja mig vid har fastnat. Jag gör saker omedvetet som är så franska att man undrar var jag kommer ifrån. Sakta, sakta har det kommit smygande. Till exempel:

#Kindpussarna gör jag utan att blinka. Förstå vad jobbigt att komma hem och ha massa alternativ att välja mellan. Skall man kramas, skaka hand eller bara säga hej? Nej, mer kindpussar åt folket! Konsekvent och bra.

#Nia gör jag nu per automatik. Det skulle ta emot att nia någon jag inte känner även i Sverige. Idag ringde en svensk tjej från Norwegian Airways och jag niade henne per automatik. Oj då.

#Att bli niad av främlingar har blivit en självklarhet. Om någon kommer fram och duar mig lyfter jag på ena ögonbrynet och undrar vad personen i fråga är ute efter egentligen.

#Små uttryck smiter in i mitt svenska språk såsom "ingen idé", och "preparera". Inget jag skulle använda innan jag kom hit. Även franska uttryck som "voilà" och "tant mieux" smiter in i min svenska.


Jag undrar när jag blir brunhårig, smal och får pumps ihopväxta med mina fötter...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0